Zakuć, zaliczyć, zapomnieć

 Cześć! 

Przypomnijcie sobie te momenty w szkole kiedy pisaliście kartkówki, sprawdziany, klasówki. Stresujące co ? Mnie do teraz trzęsie na samą myśl, chociaż prawda jest taka, że w porównaniu do sesji to tylko kropla w morzu. Ale o stres przyprawiała bezapelacyjnie. 

Gdyby tak pójść w tą myśl głębiej, zastanówmy się czy cokolwiek z tych kartkówek pamiętamy? Większość tych prac częściej wiązała się ze strachem niż z nauką. Same w sobie kartkówki opierały się na znanej każdemu metodzie „ zakuć, zaliczyć, zapomnieć”. 

W dużej mierze Polska edukacja opiera się na transmisji wiedzy a nie na jej przyswajaniu. Co jest tego przyczyną? Szczerze, sama nie wiem, czy jest to zwykły brak chęci nauczycieli do kreatywnego prowadzenia zajęć, czy może zwyczajna rutyna. Ale jest to napewno napędzające dla nas, przyszłych nauczycieli aby to zmieniać. Metoda o której wspominałam wyżej nie ma kompletnie żadnego sensu. Jest to uczenie dla ocen a nie dla wiedzy. Kompletny paradoks. Zacznijmy w szkole stawiać na wiedzę, ciekawić, inspirować a mogę wam zagwarantować, że i wy będziecie się świetnie bawić. 

Z własnych doświadczeń  mogę powiedzieć, że czuje duże braki w pewnych obszarach wiedzy, chociaż wiem, że powinnam to wiedzieć, bo kiedyś się o tym uczyłam. Jestem wzrokowcem, gdyby nauczyciele starali się dostosowywać wiedzę do mojego typu ucznia, może pamiętałabym więcej. 

Jaką wartość w takim razie maja oceny w szkole ? Jak na ten moment jeszcze bardzo duża, jednak maleje ona z biegiem lat. Nauczyciele odchodzą i przychodzą młodzi, z nowymi metodami. Wydaje mi się, że edukacja byłaby lepsza bez sprawdzania wiedzy przez kartkówki, sprawdziany czy kartkówki, ponieważ uczniowie chcieliby się uczyć dla samej wiedzy a nie dla ocen, które koniec końców nie maja odzwierciedlenia w dorosłym życiu a tylko stresują. Nie róbmy z edukacji przymusu. Nie dajmy kojarzyć szkoły z przymusem i złymi wspomnianymi. Bądźmy odpowiedzialnymi nauczycielami, którzy przekazują wiedzę i zakorzeniają ją w dzieciach. Próbujmy doprowadzać do sytuacji w których dzieci nie czekają na dzwonek na przerwę a na dzwonek na lekcje.

Do następnego !

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Od patyka do komputera

Planszówki

Latko